Alla inlägg den 24 februari 2011

Av Malin - 24 februari 2011 10:35

Här kommer min morotskaka jag gjorde igår! LOVE IT!


Jag orkade inte ta kort på allt jag gjorde under tiden men recept och

resultat ska ni få! :)


        

  


Här kommer receptet till er!


Det här behöver du:


50g smör
3 ägg
3 msk sockerersättning
lite salt
3 dl  mandelmjöl
1 dl turkisk yoghurt
2 tsk kanel
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
1,5 tsk bakpulver
2 små morötter/ 1 större morot



Till frostingen:


200g Original philadelphiaost
50g smör
2 msk sockerersättning
0,5 dl Creme Fraiche


Gör såhär:

Smält smöret och blanda ner vaniljpulvret, låt svalna.

Kör mandlarna i en matberedare tills det har blivit ett mandelmjöl.

Blanda sedan mandelmjölet tillsammans med kanel och bakpulver.


Vispa ägg, sockerersättning och lite salt poröst i med vanlig elvisp, vispa länge så att det blir fluffigt.

Häll i mandelmjölet, kanel, bakpulver och den turkiska yoghurten i blandningen.


Skala och riv morötterna på den fina sidan på ett rivjärn. ( enbart fina sidan eftersom då blir det saftigt), häll ner i smeten och blanda väl.


Till sist blandar du i det smälta vaniljsmöret.

Häll ut smeten i en form klädd med smörpapper/bakplpåtspapper, eller smord med smör. Grädda ca 25 min på 175 grader.

Gör under tiden den goda creme cheese frostingen. Tänk på att smöret ska vara mjukt, så det

inte blir klumpar. Bred sen på det på kakan när den svalnat.


Ni lär ju inte bli besvikna kan jag lova.

 

 

Av Malin - 24 februari 2011 08:40

Igår var jag flitig!! Bubba upp vitrinskåpet, och resultatet blev såååå bra!

Det var lite pill då jag aldrig använt en skruvdragare förr, och ben skulle på skåpet.

Men jag är jävligt envis, har jag bestämt mig för att det

ska gå, då får de bära eller brista.

Fick skruva i andra skruvar eftersom hålen var för stora för skruvarna

som kom med. Sen var skruvgrejen på borren för liten för skruvarna så jag körde sista för hand. Gissa om jag har träningsvärk, t.om i magen. Efter måååånga svordomar och skrik så gick det min väg. Att lyfta hela skåpet själv var

en utmaning kan jag säga.


  


Åå så nöjd!


Jag gjorde även morotskaka och bröd igår, kommer snart! :)



Presentation


Malin från Östersund, nyinflyttad i Tierp med sambo och son, och har därmed startat ett nytt hälsosammare liv. Bloggar om min kost&träning och ev framgång. Det kommer även skrivas om vardag, såsom skitdagar till underbara dagar och funderingar!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards